چاوز درگذشت، اما ایدئولوژی سیاسی او زنده است
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

 یک اندیشکده با نفوذ آمریکایی نوشت با مرگ هوگو چاوز، یاران او بخاطر دستاوردهای دوران وی در رأس قدرت خواهند ماند و به سیاست‌های اقتصادی وی و رویکرد ضدآمریکایی چاوز (چاویسم) ادامه خواهند داد.

خبرگزاری فارس: چاوز درگذشت، اما ایدئولوژی سیاسی او زنده است

اندیشکده با نفوذ آمریکایی «بروکینگز» در مقاله‌ای به مناسب درگذشت «هوگو چاوز» رئیس جمهوری ونزوئلا، نوشت: چاوز مرد، اما ایدئولوژی سیاسی او زنده است.

* مرگ چاوز تأثیری بر روند سوسیالیسم بولیواری وی نمی‌گذارد

در این مقاله که در پایگاه اینترنتی این اندیشکده منتشر شد، آمده است: مرگ هوگو چاوز اثر کوتاه مدت چندانی بر خط سیر «سوسیالیسم بولیواری» یا رابطه این کشور با ایالات متحده آمریکا نخواهد گذاشت. بیماری طولانی مدت و پیروزی پر سر و صدا و مجدد چاوز در انتخابات اکتبر به پیروان چاوز فرصت زمانی و مشروعیت لازم را داد تا تصویری از تداوم و ثبات راه او ارایه کنند.

* معاون چاوز به احتمال فراوان در انتخابات پیروز می‌شود

این امر در کنار سود و رفاه اجتماعی که نصیب پیروان اصلی چاوز شده پیروزی جانشین مورد نظر چاوز یعنی «نیکلاس مادورو» معاون وی را در انتخابات زودهنگامی که قرار است ماه آینده برگزار شود، تضمین خواهد کرد.

مادورو با برخی از چالش‌های اقتصادی از جمله افزایش قیمت مواد غذایی، نرخ بالای تورم و بدهکاری فزاینده مواجه خواهد بود. تصمیم اخیر برای کاهش بهای ارزش پول رایج کشور به هر حال نشان داد که یاران چاوز تمایل دارند برخی تصمیمات سخت را اتخاذ کنند. به هر حال به نظر می رسد این اقدامات تا به بعد از دور بعدی انتخابات متوقف بماند.

* سیاست خارجه ضدآمریکایی ونزوئلا همچون دوران چاوز باقی می‌ماند

در بحث سیاست خارجی، مادورو بعید است در فرمول امتحان شده چاوز برای بدنام کردن آمریکا دستکم به صورت لفظی تغییری ایجاد کند، تاکتیکی که هم اکنون در متهم کردن واشنگتن به نوعی به عنوان عامل تحریک بیماری چاوز و اخراج دو کاردار نظامی آمریکا به کار گرفته شده است.

رابطه نزدیک دیرین میان چاوز و کاسترو در هاوانا احتمالا در دوران رهبران جدید در ونزوئلا دستکم برای دوره‌ای میان مدت حفظ خواهد شد. کوبا با دقت خود را در روند طرح‌ریزی دوران گذار سیاسی در کاراکاس جا زده و هر دو طرف از ادامه مواردی مانند یارانه‌های نفتی، خدمات آموزشی و درمانی، همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی و ایدئولوژیکی و همبستگی علیه آمریکا سود می‌برند.

* واشنگتن باید صبر پیشه کند

روز گذشته سران چندین کشور دنیا در مراسم ادای احترام به رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا که در یک آکادمی نظامی در پایتخت این کشور برگزار شد، حضور یافتند.

واشنگتن باید صبر پیشه کند و منتظر زمانی باشد که گذار آرامی به رابطه در دوران بعد از چاوز صورت گیرد و بعد از آن بار دیگر تلاش‌های قبلی خود را برای دور شدن از مخالفت‌هایی از سر گیرد که در دوران چاوز علیه رابطه‌ای عملگراتر و منافع مشترک،‌ صورت می‌گرفت. به هر حال اگر مادورو به این نتیجه برسد که با ادامه رویکرد زهرآگین ضدآمریکایی چاوز، دستاوردهای بیشتری خواهد داشت، برای شش سال دیگر تجربه تلخ گذشته تکرار خواهد شد.

به نقل از شبکه راشاتودی، مراسم ادای احترام رسمی به «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا روز گذشته در آکادمی نظامی این کشور در کاراکاس برگزار شد.

در این مراسم سران کشورهای مختلف و متحدان ونزوئلا حضور گسترده‌ای داشتند. «محمود احمدی‌نژاد»، «رائول کاسترو»، «الکساندر لوکاشنو» روسای جمهور ایران، کوبا و بلاروس و همچنین «فلیپه د باربون» شاهزاده اسپانیا از جمله شخصیت‌هایی بودند که در این مراسم حضور داشتند. «دیلما روسف» رئیس‌جمهور برزیل و «رافائل کوره‌آ» رئیس‌جمهور اکوادور هم از جمله دیگر متحدان چاوز بودند که در این مراسم شرکت کردند.

«هوگو چاوز» 58 ساله روز سه‌شنبه پس از دو سال مبارزه با بیماری سرطان در بیمارستانی در کاراکاس درگذشت. جسد رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا قرار است مومیایی شود.

چند ساعت پس از این مراسم هم «نیکولاس مادورو» معاون چاوز به عنوان جانشین موقت وی در محل مجلس ملی ونزوئلا سوگند یاد کرد. چاوز پیش از مرگ از ونزوئلایی‌ها خواسته بود که مادورو جانشین او باشد. با این وجود قرار است به زودی انتخاباتی برای تعیین جانشین رسمی چاوز برگزار شود.

«محمود احمدی‌نژاد» و «الکساندر لوکاشنکو» روسای‌جمهور ایران و بلاروس

«دانیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه

«خوزه موجیکا» رئیس‌جمهور اروگوئه

«رافائل کوره‌آ» رئیس‌جمهور اکوادور

«فرناندو لوگو» رئیس‌جمهور سابق پاراگوئه

«پورفیریو لوبو» رئیس‌جمهور هندوراس

«جیسه جکسون» سراسقف آمریکا

«فیلیپه د بورون» شاهزاده اسپانیا

«محمود احمدی‌نژاد» در حال ادای احترام به رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس (راست) و «ایو مورالس» رئیس‌جمهور بولیوی (چپ)

«گوستاوو دودامل» رهبر ارکستر و نوازنده ویالون ونزوئلا

«شان پن» بازیگر سرشناس آمریکایی و «جیسه جکسون» سراسقف آمریکا

«خوان مانوئل سانتوس»، «سباستین پینرا» و «انریکه پنا نیتو» (از راست به چپ) روسای‌جمهور کلمبیا، شیلی و مکزیک

«رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا


March 9th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی